UOKiK prezentuje szokujące dane o jakości paliwa w Polsce – z każdym rokiem jest coraz gorzej

Inspekcja Handlowa ujawniła wyniki badania jakości paliw, które sprzedawane były w 2023 roku

W skrócie
  • Rośnie liczba stacji paliw, które oferują paliwa niezgodne z obowiązującymi normami
  • Pobrano 1584 próbki paliw ciekłych (832 próbki benzyn i 752 oleju napędowego), 360 próbki LPG i 2 próbki lekkiego oleju opałowego
  • Liczba kontroli wzrośnie - zapowiada prezes UOKiK

W najnowszym raporcie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przedstawił wyniki kontroli jakości paliwa na stacjach benzynowych w Polsce za rok 2023. Opublikowane dane są alarmujące – liczba stacji oferujących paliwo niespełniające norm jakościowych wzrosła, co stanowi poważne zagrożenie dla pojazdów spalinowych.

Używanie paliwa niskiej jakości ma bezpośredni wpływ na stan techniczny pojazdów. Może prowadzić do częstszych awarii, co często wiąże się z wysokimi kosztami dla właścicieli. Aby temu zapobiec systematycznie kontrolowana jest jakość paliw, które dostępne są na różnych dyskontach paliwowych. Wyniki badań, które ujawnione zostały przez Inspekcję Handlową jednoznacznie potwierdzają, że rośnie liczba stacji paliw, na których oferowane są paliwa niespełniające obowiązujących norm.

Według raportu UOKiK, inspektorzy przebadali 1584 próbki paliwa ciekłego oraz 360 LPG. Wynik badania jest zaskakujący – aż 2,59% próbek oleju napędowego lub benzyny nie spełnia obowiązujących w naszym kraju norm. W 2022 roku 1,34% próbek nie spełniało wymagań. Niepokojący jest zatem fakt, że liczba stacji oferujących oszukane paliwo rośnie, zamiast maleć.

Najważniejsze informacje:

  1. Kontrola ujawniła, że z roku na rok rośnie liczba stacji paliw, które oferują paliwa niezgodne z obowiązującymi normami.
  2. W 2022 roku jedynie 1,34% próbek nie spełniało założeń, a w ubiegłym roku aż 2,59%.
  3. Prezes UOKiK zapowiada, że kontroli będzie znacznie więcej.

Przeczytaj koniecznie:

Tankowanie motocykla: Nie zsiądziesz, nie zatankujesz!

Najwięcej nieprawidłowości odnotowano podczas losowych kontroli w województwie wielkopolskim (5,75%), podlaskim (4,76), małopolskim (3,81%) oraz kujawsko-pomorskim (3,64%). Warto zaznaczyć, że inspektorzy przeprowadzili kontrole również na stacjach, które najczęściej zgłaszane były przez zmotoryzowanych i w tym przypadku będzie spore zaskoczenie, gdyż nieprawidłowości dotyczyły jedynie oleju napędowego i odnotowane zostały w województwie pomorskim (25%), warmińsko-mazurskim (22,22%) oraz małopolskim (10%).

– W czasie pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. Poprzez podejmowane działania udało się z rynku usunąć wiele nieprawidłowości. Od kilku lat odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 procent. I choć liczba wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości w 2023 roku wzrosła w stosunku do roku 2022, to poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe. — mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły:

  • stabilności oksydacyjnej, która określa odporność ON na starzenie. Niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania wtrysków.
  • temperatury zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
  • zawartość wody – obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika i może prowadzić do korozji układu paliwowego.

W przypadku benzyny:

  • prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego. Od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych,
  • liczbę oktanową – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa,
  • indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.

Konsekwencje przeprowadzonej kontroli

W wyniku przeprowadzonej kontroli Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw i jednocześnie o nieprawidłowościach poinformowali Inspekcję Ochrony Środowiska. W 25 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości, a także poinformowali o wynikach inne organy, w tym Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, Krajową Administrację Skarbową oraz Policję.

– Celem kontroli paliw jest poprawa ich jakości, a także bezpieczeństwa użytkowania dla konsumentów i przedsiębiorców. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do skorzystania z wyników kontroli. Na bieżąco aktualizujemy je na mapie paliw dostępnej na uokik.gov.pl i w aplikacji Yanosik. – dodaje Prezes UOKiK.

Raport UOKiK za 2023 rok pokazuje, że problem z jakością paliwa w Polsce jest poważny i wymaga zdecydowanych działań zarówno ze strony organów kontrolnych, jak i samych konsumentów. Wzrost liczby stacji oferujących paliwo niespełniające norm jakościowych to alarmujący sygnał, który wskazuje na konieczność zwiększenia kontroli i egzekwowania przepisów. Konsumenci, świadomi zagrożeń, mogą przyczynić się do poprawy sytuacji poprzez odpowiedzialne wybory i zgłaszanie nieprawidłowości. W odpowiedzi na niepokojące wyniki, UOKiK zapowiada zaostrzenie kontroli oraz zwiększenie liczby przeprowadzanych inspekcji. Ma to na celu eliminację stacji oferujących paliwo niespełniające norm jakościowych i ochronę konsumentów przed negatywnymi konsekwencjami jego używania.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button